Femfingerplanens goder

Da S-togsnetværket blev opfundet med den såkaldte femfingerplan, gav det nogle helt nye muligheder for danskere i København til at flytte ud af de mørke baggårde og til lysere områder. Samtidig kunne de stadig komme på arbejde i hovedstaden, da de blot skulle hoppe ind i de røde tog og derved komme nemt og hurtigt til København, hvor arbejdet ventede.

 

Hånden på kortet

Hvis du tager et Danmarkskort og lægger højre hånd med håndfladen på København, så kan du se, hvordan femfingerplanen blev opfundet. Din hånds fem fingre indikerer groft sagt, hvor de forskellige S-tog skulle køre hen, og selvom der er kommet meget svømmehud imellem fingrene siden hen, så kan det stadig bruges som en tommelfingerregel.

 

Det samme kan folks velstand, og det ses ikke kun omkring København, men faktisk i stort set alle vestlige lande, at de mest velhavende flytter nordpå, mens de mindre tager imod vest og syd. Der er trods alt begrænsninger for, hvor langt østpå, man kan komme fra København, medmindre man vil over Øresundsbroen og til Sverige, hvilket en del danskere gjorde i en periode, but that’s besides the point.

 

Den helt store fordel ved femfingerplanen og S-togene er, at de gav en lang række af mennesker mulighed for at komme væk fra de københavnske baggårde og ud i forstæderne, hvor de enten kunne hoppe i en nybygget lejlighed, hvis de tilhørte arbejderklassen, og hvis de var en del af den hastigt voksende middelklasse, var et parcelhus eller en forstadsvilla hurtigt indenfor rækkevidde.

 

Dette gjorde, at byer, der blot var landsbyer og bondesamfund få år tidligere, nu blev befolket af familier i alle aldre. Jo længere væk fra København man kom, jo billigere blev boligerne også, og dette var fristende for rigtig mange, der som med et trylleslag kunne få en levestandard, der langt oversteg det, de havde før.

 

Endestationen

Et godt eksempel på en af disse byer, der sprang op af ingenting, er Frederikssund, som først fik glæde af S-tog og derefter af en motorvej, som gjorde det voldsomt nemt for folk at bo 50 kilometer væk fra København, men stadig være der på mindre end en time. Husene var også til at betale, og det gav særligt børnefamilier helt uanede muligheder for lys og luft.

 

Alt er dog ikke guld og grønne skove, da nogle ting aldrig ændrer sig, og en af dem er, at man stadig bør passe godt på sin kloak og sit afløb. Det kan virke irriterende, når man har en time på arbejde, men slamsugning Frederikssund er stadig en vigtig ting, når livet i forstaden skal forblive trygt og godt. Danmark er et rigtig godt sted at være pendler, og det er i høj grad takket være femfingerplanen, der gjorde forstæderne til noget attraktivt og København til en arbejdsplads.

 

Categories: