Alle der har en webshop kender sikkert også til ønsket om at sælge mere og få flere kunder, men hvordan er det lige at man får kunderne til at blive længere, købe mere, og først og fremmest at vælge ens webshop frem for konkurrentens?
Der er ikke kun en løsning på disse spørgsmål, oftest kræver det en indsats der fokuserer på flere end bare en ting. Det kan f.eks. være layoutet i din webshop, hastigheden, billedkvaliteten og brugervenligheden
Kunderne hader en langsom webshop
Hvis der er en ting kunder hader, så er det ventetid, det gør sig gældende uanset om det er i en fysisk butik eller om de handler online.
Flere undersøgelser fra bl.a. Google og Amazon har vist at en hurtigere webshop – og dermed en hurtigere ekspedition af kunden, har øget salget i diverse webshops med flere procent, så et godt sted at starte når du gerne vil have flere kunder er ved at få en hurtigere webshop.
Kan man selv optimere sin webshop
Hastighedsoptimering af din webshop kræver, alt efter hvor omfattende det er selvfølgelig, noget teknisk viden og snilde, der findes en del gratis værktøjer på nettet som kan hjælpe dig med at analysere din webshop og pege på nogle af problemerne ift. at få en hurtigere hjemmeside. Nogle af de punkter du måske bør kigge på, er f.eks. dine plugins, selvom de er et suverænt supplement til din shop, så kan de være virkelig hastighedstunge.
Dernæst bør du helt sikkert kigge på din billeder, beskæring og komprimering heraf, begge dele betyder noget. Man kan sagtens komprimere sine billeder uden at miste kvalitet ved at reducere antallet af farver på billedet så reduceres filstørrelsen væsentligt, og kunden kan ikke se forskel.
En sidste ting du helt sikkert bør kigge på som det første, er udnyttelse af caching.
Der er mange flere ting end blot de nævnte tre selvfølgelig, men nu har du måske en ide om det er noget du selv vil give dig i kast med eller ej
Få professionel hjælp
Nøglen til succes for enhver selvstændig er faktisk ofte at turde indrømme hvad man er god til og hvad man ikke er god til, og derefter ansætte folk der er klogere end en selv til at løse de opgaver man ikke selv har 100 pct. styr på.
Så kan man nemlig bruge sin tid der hvor man er dygtig, og på den måde skabe mere omsætning. Hvis man ikke har den tekniske kunnen til at optimere sin webshop, så er den tid man ville bruge på at lære det, oftest givet meget bedre ud et andet sted i virksomheden, og det kan sagtens betale sig at få professionel hjælp til at optimere sin webshop.